Ölümlü Dünya (2018): Hep birlikte 3 defa “Mermer Merve,
Mermer Merve, Mermer Merve”
Olmuş Mu Olmamış Mı?
Ali Atay’ın ilk yönetmenlik deneyimi olan Limonata’nın ardından ikinci filmi Ölümlü Dünya absürt komedi ve aksiyonu bir arada işleyen bir aile komedisi.
Komedi filmlerinin (kaliteli olarak gördüklerimizin de)
yaygınlaştığı dönemler içerisindeyiz. Platon’un gülmeyi küstah bir davranış olarak
kabul ettiği, dönemin iktidarı, yönetimi başta olmak üzere filozoflarını bile
olumsuz eleştirdiği günlerden bu günlere geldiğimiz düşünüldüğünde
komedi/güldürü ve gülmek çok yol katetti. Çağlar boyunca süre gelen ancak toplumdan
topluma bile farklılık gösteren güldürü, devrin değişmesi sonucu bambaşka
kalıplara ve farklı alt başlıklara ayrılarak değişimini de sürdürmekte. Temel
amacı güldürmek olan çoğu komedi filmi, kişilerin farklılaşmasıyla bile komedi
anlayışı değişmekte. Ölümlü Dünya, farklı fraksiyonlara (bu aynı zaman filme
bir göndermedir) seslenerek genel bir güldürü ivmesi kazanmayı amaçlamış.
Ali Atay’ın senaryosunu Aziz Kedi, Feyyaz Yiğit Çakmak,
Volkan Sümbül, Ali Demirel ile beraber yazdığı ve yönettiği film, Mermer
ailesinin karanlık dünyasına girilerek bize sıcak, sevgi dolu, bıcır bıcır
sevgili aile filmleri yerine Guy Ritchie filmleri tadında bol aksiyonlu, absürt
unsurlarla örülü, suç ve komedinin bir arada işlendiği bir hikaye sunmakta. Filmde
Mermer ailesinin yanlış bir karar sonucu lokantanın adından yola çıkarak
nesillerdir devam ettirdikleri suç işleriyle, sahip oldukları Anadolu Tat 1071
Lokantası ile gizleme ve ardından kaçma-kovalama hikayeleri anlatılmakta.
Paravan olarak bir taraftan da lokantada günlük çalışmalarına devam etmekteler.
“Yemek için mi yaşarsın yaşamak için mi yersin”
Filmde özgün karakterlerle senaryoda diyalogları ve hikayeyi
iyi kotarmalarına rağmen film içerisinde yaşanan gereksiz uzatmalarla
esprilerin kimi zaman tadı kaçmakta. Espri olarak işlenen diyaloglar filme
olumsuz yansıyarak adeta olamamışlık hissi yaratmakta. Bu olamamışlık hissini
de tanımlamak gerekirse; Rüya görürsünüz
bağırmak ister bağırırsınız sesiniz çıkmaz ama bağırmak için de çaba
harcarsınız ya işte tam tarifi bu. Çaba emek muhteşem ama olabilmişlik yüzeysel
kalmış. Tuttuğuna inanılan bir sahnenin gereksiz uzatılmış olması onu daha iyi
yapmıyor daha da içinden çıkılmaz bir hale sokup bayıyor. Feyyaz Yiğit ve Doğu
Demirkol’un film boyunca ön plana çıkarılmaya çalışılması ve esprilerin yer yer
sündürülmesi olmamışlık hissini yaratan en önemli etmen olsa gerek. Özellikle
Feyyaz Yiğit ve Doğu Demirkol’un mizahı yapma adına görev ve sorumluluk
bilinciyle pompalanması mizahın tadını kaçıran irite sonuçlar arasında yer
almaktadır. Feyyaz Yiğit’e haksızlık belki de Doğu Demirkol’un varlığı. Zira
filmi kotarma açısından Feyyaz Yiğit başlı başına yetecek komik insan
kadrosunda.
Film biraz ondan biraz bundan almayı ihmal etmeyerek aşksız
olmaz distürünü de barındırmakta. Komik insan bolluğu, ağır abi egemenliği,
babacan tavırlar, sevecen yumaklar vs. tüm karakterlere baktığımızda aslında
Yeşilçam prensiplerinden yoksun olmayan bir tarafı da var filmin. Hem yüzümüzü
Amerika’ya dönelim hem de bizden olsun desek ortaya Ölümlü Dünya filmi çıkarmış
gerçekten.
Film, her ne kadar komedi olarak canımız ciğerimiz olsa da
cinsiyetçi öğelerden sıyrılamamıştır. Meltem Kaptan’ın üstlendiği rol bunu
dengelemek (ama daha çok lokantaya uyması açısından yemek yapan insan) adına
verilmektedir. İrem Sak ise aşk kontenjanından filmde yer almakta. Kilit nokta
ise nesil devamı olan verilen unsur olabilir. Zira film devam filmi gelecek
olarak bitirildiği için belki de bu unsur kullanılmak istenmiş olabilir (Filmi
izlemeyenlere çok da can yakan bir spoiler olmasa gerek). Bir de hem lokanta
hem de suç örgütü işinin nesiller boyu devam edildiği vurgusunun yapıldığı filmde yeni bir neslin
katılacak olması da ayrı bir unsur (İrem Sak’ın üstlendiği roldeki gebelik
faktörü). Filmde kadınların sadece üzerinden seks konuşulacak, seks
konuşturacak şekilde yansıtılmaması için bir ölçüt olan bechdel teste yer
verilmesiyle cinsiyetçi olgunun önüne geçilmiş. Meltem Kaplan ve İrem Sak’ın
minibüs içerisinde yaptıkları diyalog belki de filmin bu testi geçmesini
sağladı. Zaten minibüs sahnesi dışında 2 kadını bir arada göremiyoruz.
Göremediğimiz gibi ikili diyalogları da film içerisinde yer almamaktadır.
Genel olarak ele aldığımızda Ölümlü Dünya izlenesi, Ali
Atay’ın başarılı yönettiği bir film.
Yorumlar