Farhadi’den Belirsiz Bir Hikaye: Le Passé
İranlı
yönetmen Asghar Farhadi’nin iyiden iyiye Fransız Sineması ile bütünleştiği
filmi “Le Passé”, Farhadi’nin alışılagelmiş tarzının dışına çıkmadan izleyicide
sadelikle derdini anlatan bir film.
Farhadi,
daha önceki filmlerinde de sıklıkla kullandığı insanlar arasında yaşanan
iletişim sorunlarına “Le Passé”de de yer vermiş. Film, sorunları izleyicinin
gözüne direk sokmaktansa çeşitli metaforlar yardımıyla da akış içerisinde
sırıtmadan duran bir yönetimle karşılamakta.
Ayrıca filmde yer alan karakterler sıklıkla görmeye alışık olduğumuz karakterler
olmasına rağmen Farhadi’nin işleyişiyle onların yaşamlarına ortak olarak,
onlara yabancılık çekmeden izlenecek bir film çıkıyor karşımıza.

Marie’in
evi eksenin de yaşanan hikayede, Marie, evinde çeşitli tadilatlar yaptırmakta.
Bu durum ise Farhadi tarafından yaşanan ilişki üzerinden metaforik olarak
sunulur. Marie ve Ahmad, 4 yıllık ayrılığın ardından boşanmak üzeredir ve Marie
bu süreçte Samir ile tanışır. Samir’in eşi intihar etmiş ve 8 aydır hastanede
komada yatmakta. Yani ilişkiler üzerinde aslında süregelen bir belirsizlik
hakim, bu durumu Farhadi, evde insanların uyumak için yattıkları yerlerde
yaşanan karmaşayla izah etmiş. Ev tadilat nedeniyle
dağınıktır, kapılar ve
duvarlar boyanmayı beklemekte, eşyaların bir kısmının üzerleri naylon
geçirilmiş vaziyettedir. Farhadi, hayatlarında belirsizlikleriyle yaşamaya
devam eden bu insanların hayatlarındaki dağınıklarını evlerindeki dağınıklıkla
göstermeyi tercih ederken, evde yapılan boya badana işleri ise Marie’in
boşanmak üzere olması ve artık Samir ile beraber olmasıyla birlikte geçmiş
izlerini silmek istemesiyle anlatılabilir. Tüm bu metaforların ev üzerinden
verilmeye çalışılması ise evin insanlar üzerindeki sığınma ve koruyucu olma
yetisiyle alakalı olmasından ileri geldiği söylenebilir.
“Le Passé”,
Farhadi’nin önemli filmleri kervanında yerini hazırlamış bir film. Filmde müzik
kullanımına bile yer verilmeden ince bir işçilik hakim.
Yorumlar