Ötekinin Farklı Sunumu: "Tamam Mıyız?"
“Dedemin
İnsanları”nın ardından sessizliğini bozan Çağan Irmak, yazıp yönettiği “Tamam
Mıyız” haftanın tek yerli yapımı olarak vizyondaki yerini alıyor.
Yeni
bir Çağan Irmak Filmi vizyona gireceği öğrenildiğinde çoğunluğun ortak fikri
“Çağan Irmak filmi geliyor, yine çok ağlayacağız”. Evet doğru Çağan Irmak
filmlerine giderken ekstra peçetelerimizle girmeliyiz salonlara ama bu sefer
Irmak bize “Varoluş” mücadelesini sunduğu karakterle derdinin “ağlatmak” olarak
değil mücadelenin özüne girmek olduğunun altını çiziyor.
Irmak,
filmde, bedensel engeli nedeniyle annesine bağımlı yaşamak zorunda kalan,
gencecik İhsan ve idealleri ve tercihlerine bağlı olarak evinden ayrılıp kendi
ayakları üzerinde durmaya çalışan, özgürlüğünü yaşamak isteyen Temmuz’un
hikayesini anlatır. Temmuz, üst üste gördüğü rüyalarda tanımadığı bir gencin
çağrısı vardır. Bir gün rüyalarına giren genci yani İhsanı tesadüf eseri
görmesiyle hikayenin eksik olarak gösterilenleri birbirlerini bulup, tamamlamak
üzere bir hayata koyulurlar.
Filmde,
altı çizilmesi gereken nokta, karakterlerin toplum içerisinde ötekileştirilmiş,
toplumun dışlamayı tercih ettiği karakterlerin sunulmasıdır. İhsan, bedensel
engeli sebebiyle babasının bile hor gördüğü bir karakter olarak karşımıza
çıkar. Temmuz ise, filmde alenen sunulmasa da filmin ilerleyen sahnelerinde
birleştirilen parçalarla anlatıldığı üzere gaydir. Temmuz’un ötekiliği de
bundandır. Temmuz ve İhsan; ikisi de babaları tarafından hor görülmüş, ikisi de
toplum katında ötekileştirilmiştir ve ikisi de tüm bu çerçeveler dünyasında
yarımdır. Adından da yola çıkılacağı üzerine birbirlerini tamamlamak adına
yolları birleşmiştir. Belki de Irmak, toplumun uyguladığı baskı ve
ötekileştirmenin özrünü filminde dileyip “umudunuzu kaybetmeyin” demiş. O
sebeple film tamamen “umut” teması üzerine kurulmuş ve “asla vazgeçmeyin”
diyor.
Ayrıca,
Temmuz karakterinin gay olmasının üstü kapalı anlatılması da kafa karıştırıcı.
Olaya gizem katmak adına mı yapılmış belli değil. Çünkü, hikaye zaten
“öteki”nin sunumu olarak verilmişken neden Temmuz’un tercihi bu kadar gizli
tutulmuştur. Filmin başlarında Temmuz’un bir sevgilisi var ve bir de ayrılma acısı
var. Ne sevgilinin görüntüsü ne de sesine dair tınılara yer verilmiş. Aslında
Temmuz, filmde de baskısını görmüştür.
Çağan
Irmak, “Tamam Mıyız?”da Hakan Günday’ı okuyucusu ile buluşturan “Kinyas ve
Kayra” romanından esinlenerek senaryosunu şekillendirmiş. Yine, bu filmde de
diğer filmlerinde de olduğu gibi anlatımlarında metaforlardan yararlanmış, rüya
sahneleri ile fantastik öğeler kullanmış.
Film,
başlı başına bir Çağan Irmak hikayesi ve Çağan Irmak dünyası olmuş. Daha önce
çekilmiş Çağan Irmak filmlerine dair ne varsa bu filmde de bulabilirsiniz.
İnsan, müzik, mekan… Hikaye anlatma konusunda başarılı bulduğum Irmak,
hikayesini insanın ince noktalarına, sızısına değdirerek anlatır. Mutlaka her
anlatımını bayılarak dinlenecek / dinlenen müziklerle güçlendirir. Görsellik
adına ise mekanları tamamlayıcı unsurunu oluşturur. “Tamam Mıyız?”ı izlerken de
aynı duygulara kapılıyorsunuz. Filmi daha önce izlemişsiniz gibi bir his
oluşabilir. Bu durum Irmak’ın imzası gibi dursa da aslında bir yönetmenin
kendini yinelemesi olarak karşımıza çıkar.
Çağan
Irmak, gişeye dayalı filmlere ağır verse de gişe filmlerinde de sanatına yer
ayırmakta. Bu tutumuyla Atıf Yılmaz filmlerini akla getirir. İki sinemacının da
sinemaya karşı yaklaşımları bu açıdan birbiriyle benzerlikler taşır. Irmak’ın
“Tamam Mıyız?” filmi de Türk Sineması’na “gişe” adına bir film olsa da
hikayedeki farkındalık ve anlatım biçimleri, metaforlarıyla sanatsal öğelerden
uzak değildir. Ayrıca, Irmak’ın pek çok filminde olduğu gibi bu filminde de
kendinden izlere rastlamak mümkün.
Irmak’ın, vazgeçemediği
özelliklerinden biri de oyuncularıdır. Onun oyuncuları adeta kadroludur ondan
ama bu filmde kalıplarının dışına çıkarak bambaşka isimlerle çalışmış (Zuhal
Gencer ile “Kabuslar Evi” adlı serinin bir bölümünde çalışmışlardır). Filmin başrollerini Aras Bulut İynemli
ve Deniz Celiloğlu paylaşırken, filmde, Sumru Yavrucuk, Aslı Enver
ve Gürkan Uygun da yer almakta.
Yorumlar