Uzaktan Hoş Gelen Ses “85. Oscar Ödül Töreni”


Ticari sinemanın öncüsü Amerika’nın biricik film ödülleri “Oscar” heykelcikleri bu yıl 85. kez sahiplerini arayacak. Pek çok kişi nefeslerini tutmuş bu şaşalı geceyi beklemekte “Acaba adaylardan hangisi layığını bulacak” diye. Ama pek çok yerde de ödül alan filmler veya diğer filmlerden çok kırmızı halı merasiminde “kim kimle gelmiş, kim ne giymiş” konuşulacak.

İşin magazin boyutunu bir tarafa bırakıp filmleri incelesek daha iyi olacaktır.
85. Oscar adayları Seth MacFarlane ve oyuncu Emma Stone tarafından açıklanmıştı. Adaylıklara bakıldığında Spielberg’ün Lincoln’ünün 12 dalda adaylığı bulunurken Ang Lee’nin Life of Pi’si 11 dalda adaylıkla onu takip etmekte. Filmler arasında ödüllerin nasıl bir dağılımının olacağına ilişkin meraklarda 24 Şubat Pazar gecesi son bulacak.

Adaylıklar ve kategoriler de şöyledir:
NOT: Kırmızılar benim favori adaylarımdır.

En İyi Film
Amour
Argo (Grant Heslov, Ben Affleck ve George Clooney)
Beasts of the Southern Wild (Dan Janvey, Josh Penn ve Michael Gottwald)
Django Unchained (Stacey Sher, Reginald Hudlin ve Pilar Savane)
Les Miserables (Tim Bevan, Eric Fellner, Debra Hayward ve Cameron Mackintosh)
Life of Pi (Gil Netter, Ang Lee ve David Womark)
Lincoln (Steven Spielberg ve Kathleen Kennedy)
Silver Linings Playbook (Donna Gigliotti, Bruce Cohen ve Jonathan Gordon)
Zero Dark Thirty (Mark Boal, Kathryn Bigelow ve Megan Elliso)


“En iyi film” kategorisi içerisinde filmler genel olarak değerlendirildiğinde 12 dalda adaylığı bulunan Lincoln’ün ödül konusunda o kadar da zorlayıcı olacağını düşünmüyorum. Yine de akademinin sağı solu belli olmaz bir anda her şey değişebilir. Zira Bafta ve Küre’ye baktığımızda bana göre entresan sonuçlar çıkmıştır. Lincoln’de bu uğurda ödül alabilir.

Kurban edilmesini ise dilemediğim iki film bulunmakta. Bunlardan biri 11 dalda adaylığıyla Life of Pi, bir diğeri de Beasts of the Southern Wild’dir. İki film de benim gözümde 85. Oscar ödüllerinin en güçlü filmleri arasında açık ara önde.

Life of Pi, Ang Lee en iyi filmleri arasında yer almaktadır. Film, bilindik bir Robinson Crusoe hikayesini farklı bir bakış açısıyla sunmuştur. Hollywood egzotikliği sever ki 81. Oscar ödüllerinde Slumdog Millionaire örneğinde gördük bu durumu. Robinson hikayesi benzeri nice hikayelere tanık olduk Hollywood eşrafı tarafından. Temelde ada yerine okyanus ortasında bir salda geçen hikayede maharet farklı sunuş olmuştur. Masalsı bir hikaye, “sana” kalan bir sona dönüşür film. Pi’nin okyanusun ortasında yaşadıkları hayal gücünün ürünü mü yoksa gerçeğin kendisi mi? İşte bu sorgulama ve hayatta kalma mücadelesi ile bezeli bir film sunulmuş izleyenlere. Oscar’ın da bana göre en güçlü adayı ve geceyi ödüllerin çoğunluğunun yanı sıra en iyi film ödülü ile kapatacağına inanmaktayım. Kapmazsa da Oscar’ın ayıbı olur bu da.

Silver Lininings Play Book, ticari eşrafın bağımsız filmleri arasında yer almaktadır. Temel itibariyle sorunlu insanların birbirlerinde çözüm bulduklarını ve aile ilişkilerinin önemini vurgular. Oscar’ın güçlü adaylarından gösterilmesine rağmen en güçlü görüldüğü adaylık “en iyi kadın oyuncu”dur. Jennifer Lawrance ve Bradley Cooper’ın oyunculuk geçmişlerinde performanslarını en iyi sergiledikleri film olmuştur Silver Lininings Play Book. “En iyi film” adaylığı ise çok iddialı bir adaylıktır bana göre.

Zero Dark Thirty, Bigelow’un Hurt Luck’ın ardından çektiği bir diğer savaş filmidir. Bir kadın yönetmenin de bu alanda boy göstermesi hoş olsa da artık insanlara ısıtılıp ısıtılıp sunulan Amerika’nın kahramanlık hikayelerinden de gına gelmiştir. Bu kahramanlık hikayeleri hep bilinen kesmi tu kaka gösterirken en doğrunun Amerika’nın olduğunu izleyicilere vermiştir. Oy verenlerin milli duyguları kabarmaz ise Zero Dark Thirty’nin de yarışta pek şansı yok gibi görülmekte.

Tom Hooper, King Speech ile aldığı büyük başarının ardından Les Misrables ile Oscar’ın tek müzikaline imza atmıştır. Les Misrables, daha önce pek çok kez beyaz perdeye aktarılmıştır. Hugh Jackman ve Russell Crowe’un başarılı oyunculuklarıyla hayat bulan film özellikle sanat ve (müzikal olmasının da avantajıyla) müzik dallarında en güçlü adaylar arasında yer almaktadır. Benim fikrime göre de kaptırmayacak. Aslında Russell Crowe’un yardımcı erkek dalında da aday olmasını beklerdim ki bu dalda aday olduğu taktirde Tommy Lee Jones ile ciddi kapışma yaşarlardı. Bu da töreni heyecanlı bir forma sokarlardı. Fakat bu filmde bir gerçeği görmüş bulunduk ki Russell Crowe mümkünse bir daha bir müzikalde daha boy göstermesin fakat kısa saç ile sakal bıraksın. Bu görüntü Gladyatör zamanlarına götürmedi desem yalan olur.

Amour, “en iyi film”i alırsa işte orada şaşırırım. Adaylığa zaten şaşırdım ama ödül, işte o başka. Elbetteki filmle alakalı bir şaşkınlık değil bu (öyle bir şey olması mümkün mü?). Oscar’da kendi eşrafından olmayan bir filme ödül verildiği pek görülmemiştir. Ama ödülü alırsa işte o zaman da bana güzel bir kapak yaraşır. “En iyi film” ödülünü vermeseler bile “En iyi yabancı film”i alacağı kesin gözüyle bakılmakta şahsım tarafından. Haneke de ödül almazsa ne anladım bu ödül töreninden. Haksız mıyım ama…

Django Unchaines, Tarantino’nun nice bağımsız Amerikan yapımı filmleri içerisinde en sırıtanı diyebiliriz. Sen ki Tarantino’sun, Rezervuar Köpekleri’nin mimarısın, “bu ne beee” demezler mi adama. Yapma bir allahını seversin, git bir silkelen, doğrul. Boğmuşsun filmi efekte şuna buna. Biz seni böyle sevmedik paşam, bizi sevgimizden geri koyma. Öperler.

Beasts of the Southern Wild’i Oscar’ın es geçmemiş olması sevindirici. Çünkü tarzı olmayan bir film ve aday bile gösterilmesi sevindirici. Aday göstermeyle yetinişlirse yuh derim kalıbına Oscar senin. Özellikle küçük kızın oyunculuğu büyükleri cebinden çıkarır cinsten. Bildiğiniz döktürmüş velet.

İşte geldik beni hayretler içerisinde bırakan filme: Argo. Bafta ve Küre’de ödülleri evine götüren Ben Affleck bu sebeptendir ki Oscar’ın en güçlü adayı. Altın Küre’deki çıkışıyla birlikte herkesi şaşırttı. Kimse böyle bir galibiyet beklemiyordu Argo’dan. Bir de baktık ki adam aldı başını gitti ve döndü bizlere “bir zamanlar ezik ve marur gördüğünüz o yan rol oyuncusu, Perl Harbor’dan sonra hiçlere karışmış adam vardı ya işte o benim” dedi. Çok da abartmış kendinden bahsederken “hiçlere” de karışmış değildi aslında. Fakat kendi kadar insanlarda abarttı bence Argo’yu. Ve Argo bu kadar abartı ve böbürlendirilmeyle “en iyi film”i de alsa şaşırmam (o kadar şaşkınlık içinde şaşırmayacağım bir nokta da varmış). Kötü bir film olduğunu kimse söyleyemez ama muhteşem sayılabilecek bir yönetmenlik ve abartılacak kadar da bir seyirlik göremedim. Açık ve net bir görüştür bu.

“En iyi film” adaylığı üzerinden bir değerlendirme ile 85. Oscar ödüllerine naçizane fikirlerimi bendeniz de sunmuş bulunmaktadır. Herkesin söz sahibi olduğu sinema alanında bende eksik kalmadım tabiî ki. Bu seneki filmlere sanat tasarımı hakimiyeti ön planda. Ekip olarak başarılı çalışmaların ürünleri vardı ama bence Oscar içinde çok da şaşalı bir sene değildi. Bakalım tahminlerden ne kadarı tutacak ve adayların kaç tanesi hak ettiklerine kavuşacak hepsini 24 Şubat gecesi zarftan çıkan sonuçlarla birlikte bizlerde öğreneceğiz.

Oldu o zaman, sizler aşağıdaki diğer adaylıkları da inceleyedurun bakalım.
“O, bu değil de bizde ne zaman bir filmimizi yarıştıracağız Oscar’larda” işte bu sorunsaldan mümkünse en yakın zamanda sıyrılalım. Oscar sinemada “tanrı” kabul edilecek bir mercii değil. Süregelirliği var, magazinel ve yoğun pompalamanın verdiği bir durum var yapabilecek hiçbir şey yok. Sinemadan anlamayan bu tarz işleri bilmeyen biri için ha Montreal demişsin ha Berlin fark eden bir şey yok. Cannes en azından Nuri Bilge Ceylan ile önemli olduğu, orada bulunmanın “bir şey” olduğu (fakat gişede bir önem taşımadığı) fark edilmiştir. Neyse çok da Oscar düşmanı görünmeden burada kendimi sonlandırıyorum. Sinema güzel şey diyerek de baklavaya bağlıyorum. Hadi kaçtım ben siz takılın.

En İyi Kadın Oyuncu 
Naomi Watts                                                                  
Jessica Chastain
Jennifer Lawrance
Emmanuelle Riva
Quvenzhané Wallis (Minik Wallis adaylar içerisinde bana göre en başarılısı. Beasts of the Southern Wild’a hakkı yenen bir film olarak bakıyorum, umarım diğer adaylıklarında bu telafi edilir. Oyunculuğa gelecek olursak o kadar küçük bir çocuğun böylesine başarılı oyunculuğu elbette ki taçlandırılmalı. Ayrıca ben bu çocuğa hayran kaldım)

En İyi Erkek Oyuncu
Daniel Day-Lewis
Denzel Washington
Hugh Jackman  (Les Misrables’te kendini aşan ya da hayran bıraktıracak bir oyunculuğu olduğunu düşünmüyorum)
Bradley Cooper (Silver Lininings Play Book’ta hak ettiği oyunculuğu sergilediğine inanılsa da rakipler güçlü)
Joaquin Phoenix (Bence ödülün geleceği isim)
 
En İyi Yönetmen (bana göre en çekişmeli ve hangisi alsa bir diğerinin hatrı kalacağı adaylıktır)
Ang Lee (Life of Pi ile başarılı bir film çıkarmıştır ortaya. Fakat bu başarı en iyi yönetmen ile taçlanır mı o kadar muğlak ki. )
Steven Spielberg (Lincoln ile başarılı kariyerini devam ettirdiğini göstermiştir.)
Michael  Haneke (Amour’un yılın en iyi filmi olduğu gerçeğiyle birlikte Oscar bunu nasıl değerlendirir işte orası karışık. Netice de Oscar ticari sinemayı desteklemektedir, Amour ise Oscar uzağında bir sanat filmi. Haneke’yi görmezden mi gelirler mi Oscar gecesinde öğreneceğiz)
Benh Zeitlin (Beasts of the Southern Wild ile güzelim bir film çıkarmıştır ortaya. Başarısı muhakkaktır. Ödülü alacağına can-ı gönülden inansam da rakipler birbirinden başarılı ve güçlü isimlerden ve onların filmlerinden oluşmakta)
David O. Russell (Silver Linings Playbook)

En İyi Yabancı Film
Amour - Avusturya
Kon-Tiki - Norveç
No - Şili
A Royal Affair - Danimarka
War Witch - Kanada

En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu
Amy Adams -The Master
Sally Field - Lincoln
Anne Hathaway - Les Misérables
Helen Hunt -The Sessions
Jacki Weaver - Silver Linings Playbook

En iyi Yardımcı Erkek Oyuncu
Alan Arkin - Argo
Robert De Niro - Silver Linings Playbook
Philip Seymour Hoffman - The Master
Tommy Lee Jones - Lincoln
Christoph Waltz - Django Unchained

Uyarlanmış Senaryo
Chris Terrio (Argo)
Lucy Alibar ve Benh Zeitlin (Beasts of the Southern Wild)
David Magee (Life of Pi)
Tony Kushner (Lincoln)
David O. Russell (Silver Linings Playbook).

Orjinal Senaryo
Michael Haneke (Amour)
Quentin Tarantino (Django Unchained)
John Gatins (Flight)
Wes Anderson ve Roman Coppola (Moonrise Kingdom)
Mark Boal (Zero Dark Thirty)

En İyi Görüntü Yönetmeni
Anna Karenina (Seamus McGarvey)
Django Unchained (Robert Richardson)
Life of Pi (Claudio Miranda)
Lincoln (Janusz Kaminski)
Skyfall (Roger Deakins)

En İyi Prodüksiton Tasarımı
Anna Karenina (Sarah Greenwood ve Katie Spencer)
The Hobbit: An Unexpected Journey (Dan Hennah ve Ra Vincent)
Les Miserables (Eve Stewart)
Life of Pi (David Gropman ve Anna Pinnock)
Lincoln (Rick Carter, Jim Erickson ve Peter T. Frank)

En İyi Kostüm Tasarımı
Anna Karenina (Jacqueline Durran)
Les Miserables (Paco Delgado)
Lincoln (Joanna Johnston)
Mirror Mirror (Eiko Ishioka)
Snow White and the Huntsman (Colleen Atwood)

En İyi Özgün Müzik
Anna Karenina | Dario Marianelli
Argo | Alexandre Desplat
Life of Pi | Mychael Danna
Lincoln | John Williams
Skyfall | Thomas Newman

En İyi Özgün Şarkı
Before My Time (Chasing Ice; J. Ralph)
Everybody Needs a Friend (Ted; Walter Murphy ve Seth MacFarlane)
Pi’s Lullaby (Life of Pi; Mychael Danna ve Bombay Jayashri)
Skyfall (Skyfall; Adele Adkins ve Paul Epworth)
Suddenly (Les Miserables; Claude-Michel Schönberg, Herbert Kretzmer ve alain Boublil)

En İyi Görsel Efekt
The Avengers (Janek Sirrs, Jeff White, Guy Williams ve Dan Sudick)
The Hobbit: An Unexpected Journey  (Joe Letteri, Eric Saindon, David Clayton ve R. Christopher White)
Life of Pi (Bill Westenhofer, Guillaume Rocheron, Erik-Jan De Boer ve Donald R. Elliott)
Prometheus (Richard Stammers, Trevor Wood, Charley Henley ve Martin Hill)
Snow White and the Huntsman (Cedric Nicolas-Troyan, Philip Brennan, Neil Corbould ve Michael Dawson)

En İyi Makyaj ve Saç Tasarımı
Hitchcock (Howard Berger, Peter Montagna ve Martin Samuel)
The Hobbit: An Unexpected Journey (Peter Swords King, Rick Findlater ve Tami Lane)
Les Miserables | Lisa Westcott ve Julie Dartnell

En İyi Ses Kurgusu
Argo (Erik Aadahl ve Ethan Van der Ryn)
Django Unchained (Wylie Staterman)
Life of Pi (Eugene Gearty ve Philip Stockton)
Skyfall (Per Hallberg ve Karen Baker Landers)
Zero Dark Thirty (Paul J. Ottosson)

En İyi Ses Miksajı
Argo (John Reitz, Gregg Rudloff ve Jose Antonio Garcia)
Les Miserables (Andy Nelson, Mark Paterson ve Simon Hayes)
Life of Pi (Ron Bartlett, D.M. Hemphill ve Drew Kunin)
Lincoln (Andy Nelson, Gary Rydstrom ve Ronald Judkins)
Skyfall (Scott Millan, Greg P. Russell ve Stuart Wilson)

En İyi Animasyon
Brave | Mark Andrews ve Brenda Chapman
Frankenweenie | Tim Burton
ParaNorman | Sam Fell ve Chris Butler
The Pirates! Band of Misfits | Peter Lord
Wreck-It Ralph | Rich Moore

Yabancı Dalda En İyi Film
Amour (Avusturya)
No (Şili)
A Royal Affair (Danimarka)
War Witch (Kanada)
Kon-Tiki (Norveç)

En İyi Belgesel
5 Broken Cameras | Emad Burnat ve Guy Davidi
The Gatekeepers | Adaylar açıklanacak.
How to Survive a Plague | Adaylar açıklanacak.
The Invisible War | Adaylar açıklanacak.
Searching for Sugar Man | Adaylar açıklanacak.

En İyi Kısa Film
Asad | Bryan Buckley ve Mino Jarjoura
Buzkashi Boys | Sam French ve Ariel Nasr
Curfew | Shawn Christensen
Death of a Shadow (Dood van een Schaduw) | Tom Van Avermaet ve Ellen De Waele
Henry | Yan England

En İyi Kısa Animasyon
Adam and Dog | Minkyu Lee
Fresh Cuacamole | PES
Head Over Heels | Timothy Reckart ve Fodhla Cronin O’Reilly
Maggie Simpson in “The Longest Daycare” | David Silverman
Paperman | John Kahrs

En İyi Kısa Belgesel
Inocente | Sean Fine ve Andrea Nix Fine
Kings Point | Sari Gilman ve Jedd Wider
Mondays at Racine | Cynthia Wade ve Robin Honan
Open Heart | Kief Davidson ve Cori Shepherd
Redemption | Jon Alpert ve Matthew O’Neill

Yorumlar

Popüler Yayınlar