Devrim Arabaları

Devrim arabaları filminin konusu 16 haziran 1961 de geçmekte. Cumhurbaşkanlığı konutunda verilen davette işadamları, gazeteciler ve darbe erkanı ülke kalkınmasını tartışırlar.
Devlet Başkanı Cemal Gürsel sinirlenip bu ülkenin otomobil bile üretebileceğini söyler. Bu sinirlenme beraberinde bir meydan okumayı da getirir. Gürsel emrini verir. Yaklaşmakta olan Cumhuriyet bayramına ilk yerli otomobil yetişrilecektir.
Tümüyle yerli üretim bir otomobil yapılmasını emreden Gürsel, görevin TCDD işletmesine verildiği bildirilir. O gün orada bulunan 23 mühendis bu emri 'Türk insanının makûs talihine karşı bir meydan okuma' olarak algılarlar. En küçük bir tereddüt ya da endişe sergilenmeksizin derhal işe başlanır. Çalışma mekanı olarak Devlet Demiryolları'nın Eskişehir'deki Cer Atölyesi seçilir. Zaman müthiş dardır. Cumhuriyet Bayramı' na kadar yalnızca 130 günü vardır ekibin. Türkiye’nin ilk yerli otomobili olacak eserin adı da konmuştur: “Devrim”.
Devrim arabaları filmi işte burda heyecanıyla boy gösterir. 23 mühendisin kariyerlerini, aile hayatlarını riske atarak girdikleri macerayı, zamanla, yoklukla, politikayla, karşılarına çıkan sayısız engelle mücadelelerini anlatıyor.
Eskişehir'de Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii AŞ'de sergilenen Türkiye'nin ilk yerli otomobili Devrim'i Tolga Örnek'in "Devrim Arabaları" filminin gündeme gelmesinden ve yakın zamanda Eskişehir-Ankara arasında Yüksek Hızlı Tren seferlerinin başlamasından sonra 10 bin kişi ziyaret etmiş. Yetkililer, Devrim ile hatıra fotoğrafı çektiren ziyaretçilerin otomobile hayran kaldıklarını, çoğu zaman gözlerinin dolduğunu bildirdi. Ziyaretçilere otomobil hakkında bilgi veren yetkililer, özellikle öğrencilerin Devrim ile gururlandıklarına tanık olduklarını söylemiş.
Filmin yönetmeni Tolga Örnek:"Bu çok sevindirici bir haber. Filmi izleyenlerin filmde anlatılan Türk insanına, inançlarına, azimlerine, insani duygularına ve başarılarına saygı göstermesi kadar gurur verici bir geri dönül olamaz. Filmi yeniden vizyona sokturan da izleyicimizden gelen talepler. Bu kez, izleyicinin, hem muhteşem bir oyuncu kadrosundan duygu yüklü bir film izleme hem de başarıyı takdir etme fırsatını değerlendireceklerine eminim" demiştir.
Ve Devrim Arabaları bütün ısrarın ve bunca söylemin ardından tekrar gösterime girdi. izlemeyenlerin kayıplarını sıralamak veya izleyenlerin kazandıklarını söylemek yerine kişilerin kendi yorumlarını kendilerine bırakmak en doğrusu. Ben filmi gerçekten çok beğendim. Tolga Örnek'i Hititlerden dolayı beğenmiştim ve tekrar başarısını tebrik etmekten geri kalmıyorum. Kişisel fikrim abidik gubudiklere gidip zaman kaybetmek yerine okuyarak öğrenmeyi reddettiğimiz tarihimizi en azından izleyerek öğrenelim.
Film çok sayıda ödüle de imzasını attı. En son Sadri Alışık Oyunculuk ödüllerinde 7 usta oyuncusuna ödül verildi. Açıkçası tekrar gösterime girmeden önce olan bu ödülün ilgiyi arttıracağına inanıyorum. Ama yanlış bir bilgi var. O da şu: Şimdiye kadar hiç böyle topluca başrıl oyuncularıan ödül verildiğinin görülmediği söylenip duruyor. Oysaki 15. Adana Altın Koza Film Festivalinde "Made in Europe" filminin 18 başrol oyuncusuna birden ödül verilmiştir.
Benim için özel kısmına değinecek olursak Hitilerde oluşan Demir Demirkan & Tolga Örnek birlikteliği bu filmde de devam etmiş olması. Demir Demirkan imzası varsa zaten başarısızlık veya kötü bi oluşum düşünemem. Bir ödülde Demir'e gelsin.
Yönetmen: Tolga Örnek
Senaryo: Murat Dişli & Tolga Örnek
Yardımcı Yönetmen: Mehmet Öztekin
Görüntü Yönetmeni: Hasan Gergin
Otomobil Yapım: Erhan Akgün
Sanat Yönetmeni: Veli Kahraman
Ses Tasarım & Miksaj: Burak Topalakçı
Müzik: Demir Demirkan
Prodüksiyon: Amiri Burak Şenkal
Yapımcı: Türker Korkmaz & Tolga Örnek
Yapım: Ekip Film & Arti Film
Oyuncular: Taner Birsel, Ali Düşenkalkar, Halit Ergenç, Sait Genay, Altan Gördüm, Vahide Gördüm, Seçil Mutlu, Uğur Polat, Serhat Tutumluer, Onur Ünsal, Selçuk Yöntem, Haluk Bilginer
Yorumlar
Tekrar vizyona girmesi ise sevindirici, en kısa zamanda geniş kitlelere ulaşabilmesi dileğiyle.